گونه های نو آوری در شعر کودک
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ولی عصر (عج) - رفسنجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فاطمه دهقان زاده
- استاد راهنما حمید جعفری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
شعر کودک کلامی است که در آن موسیقی آرام بخشی وجود دارد و خیالات کودک را بر می انگیزد؛ به همین دلیل کودک دوست دارد آن را زمزمه کند. شعر کودک با زبان، تخیل، درک و هیجان کودک تناسب دارد. این نوع شعر مانند شعر بزرگسال در دوره ی معاصر در حوزه های مختلف زبانی، تخیّل و مضمون و محتوا دچار تحولاتی شده است و در آن نوآوری هایی صورت گرفته است. در این پژوهش سعی شده است بعد از بیان مبادی تحقیق و کلیاتی درباره ی شعر کودک، به نوآوری های شعرا در این سه حوزه پرداخته شود. شعر کودک در دوره ی معاصر از نظر زبانی، به زبان محاوره نزدیک شد و نسبت به گذشته روان تر و ساده ترگردید، کاربرد عناصر خیال در آن به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد و مضامین نو و تازه ای در آن وارد شد. هدف از این پژوهش، بیان تأثیر ادبیات کودکان به ویژه نوآوری های شعرا در این نوع ادبی برای رشد شخصیت کودک و جهت دهی به اندیشه و عقیده ی او ست. حاصل پژوهش نشان می دهد که تأمل شعرا در زندگی و عواطف کودکان، سبب شده است که برای تأثیر گذاری بیشتر شعر خود به نوآوری در حوزه های مختلف شعری روی بیاورند.
منابع مشابه
تغزّل در شعر نو
شعر عاشقانه از گونههایش اشعار غنایی است که در آن، شاعر به بیان احوالات و عواطف شخصی خود میپردازد. اگر بخواهیم شعر عاشقانه را در عبارتی موجزتر تعریف کنیم، باید بگوییم که شعر عاشقانه بیانی هنری است که در آن شاعر / عاشق در مقام نهاد «سوبژه» به توصیف و ستایش معشوق خود در مقام موضوع «ابژه» مبادرت میورزد. برای ترسیم این گونه بیان هنری، در تغزّلات پنج شاعر نوپرداز: «نیما، شاملو، فروغ، اخوان و سپهری»...
متن کاملصنایع بدیعی در «شعر نو»
صنایع بدیعی از دیرباز مورد توجه شاعران و نویسندگان بسیاری بوده است. علیرغم تفاوتهای آشکاری که شعر نو در عرصة وزن و قافیه و نیز عاطفه و مضامین آن با گذشته دارد، و با وجود اظهارات صریح نیما مبنی بر ناکارآمدی دانش بدیع، حضور آرایههای ادبی را در شعر نو نمیتوان نادیده گرفت. بررسی بدیع در اشعار چهار تن از شاعران معاصر ـ نیما، سپهری، اخوان ثالث و شاملو ـ نشان میدهد که فنون بدیعی در شعر نو، جنبة ...
متن کاملاستعاره های نو و چند لایه در شعر خاقانی
استعاره از مهمترین ابزار انتقال زبان از کاربرد حقیقی به کاربرد مجازی و ادبی آن است و بیش از عناصر دیگر شعر در نوآوری و ایجاد سبک شخصی نقش دارد. خاقانی از نظر آفرینش استعارات بدیع و تازه در شمار خلّاقترین شعرای فارسیگوی قرار دارد. وی که از همه خلاقیت هنری و دانستههای خود در جهت ایجاد شیوهای تازه و دیریاب ساختن شعر استفاده کرده، از استعارههای تازه و دیریاب در این راستا بهره زیادی برده است. بر...
متن کاملواقع گرایی در شعر نو
یکی از مباحث ادبی،بویژه در ضمن مطالب نقد ادبی،مسئله مکتب های مختلف ادبی با گرایش های فکری گوناگون است.این موضوع در شکل و شیوه ی جدید طبعا نتیجه ی افکار و اندیشه های نو می باشد.از جمله ی مکاتب مذکور«واقع گرایی»یا همان رئالیسم است که بی شک ساختار فعلی آن از مغرب زمین به جاهای دگیر انتقال یافته و در مراکز علمی و آموزشی در رشته های گوناگون از جمله ادبیات،تدریس و درباره ی مسائل و مبانی آن بحث و گفتگ...
متن کاملموسیقی کناری در شعر کودک
در شعر کودک، کمتر شعری را سراغ داریم که در آن از موسیقی کناری یا اَشکالِ مختلف قافیه، نهایت استفاده نشدهباشد. شاعران شعر کودک بهدلیل تأثیر غیرقابل انکار عناصر موسیقایی بیرونی، کناری و درونی، همواره کوشیدهاند این عناصر موسیقایی را به بهترین شکل، بهکار ببرند. محمود کیانوش یکی از شعرای تأثیرگذار و صاحبنظر در عرصه شعر کودک است. این پژوهش که با روش توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر نظریات صورتگرایی نو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ولی عصر (عج) - رفسنجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023